Úvod

Jak uspořádat sdílenou pracovnu?

Místa v domě není nikdy dost. Zvláště když jsou všichni doma a člověk potřebuje v klidu pracovat. Ne každý má však svou vlastní pracovnu, kam se může zavřít, aby se mohl soustředit na svou práci. A když na jednu domácí pracovnu připadá větší počet domácích pracantů, musí se o ni rozdělit!


Dělit čas může být obtížné
Sdílené pracoviště. Možná jste se s tímto pojmem již dávno setkali ve své zaměstnanecké praxi. Jedná se vlastně o velmi efektivní úsporu firemních nákladů. V kanceláři v centru města, kde se platí za metr čtvereční poměrně vysoký nájem, nesídlí pouze jedna, ale dvě až tři firmy. Jejich zaměstnanci využívají společné místnosti a tytéž pracovní stoly (odtud anglický termín hotdesking), ovšem v rozdílných časech. Nikdo z nich zde totiž nepotřebuje strávit osm až deset hodin denně, v průměru dvě až tři hodinky stačí. Tak proč by měly firmy zbytečně platit plné nájemné? Nyní se podívejme analogicky na naši domácí pracovnu. Maminka zde obvykle pracuje dopoledne, tatínek zpravidla jen o víkendech a dospívající syn, který sdílí pokoj s mladším bratrem občas pozdě večer. Členové rodiny se mohou mezi sebou domluvit a stanovit pravidelný časový harmonogram. Ale znáte to, někdy je skutečně těžké, řídit se jím v každodenní praxi.

Rozdělte raději prostor! 
Mezi skutečným pracovním prostředím ve firmě a domácí pracovnou však existuje jeden podstatný rozdíl. Na neosobní prostředí kanceláře nejsme tolik fixovaní jako na to, které si vytvoříme doma ve své vlastní pracovně. Jinými slovy, když odejdeme z práce, příliš nám nevadí, že v době naší nepřítomnosti někdo jiný používá náš pracovní stůl.

Vzhledem k nevýhodám výše uvedeného návodu, jak časově rozdělit domácí pracovnu, můžeme přistoupit k možnosti číslo dvě, a to k rozdělení prostoru. Možná, že Vám nyní připomeneme studijní léta, kdy jste se na koleji dělili o prostor se svými spolubydlícími a každý jste přitom měli svůj vlastní studijní stůl. Někomu zase můžeme osvěžit v paměti univerzitní knihovnu. Podobné řešení se Vám totiž chystáme navrhnout. Když má totiž v pracovně každý člen domácnosti svůj vlastní stůl, nemusí své tvůrčí zátiší uklízet pokaždé, když svůj stůl opouští.

Pracovna pro dva
Představte si pracovnu rozdělenou na dvě části vysokou knihovnou, do které lze z obou stran vkládat knihy. Na každé straně stojí psací stůl v podobě PC stolku. Každý na něm má své tvůrčí zátiší, které mu nikdo neuklízí, ani to po něm nepožaduje. Navíc stěnu si můžete vyzdobit dekorací, jakou uznáte za vhodné. A možná sem kromě stolu se židlí vtěsnáte i nějaký zajímavější kousek nábytku. Třeba pěkně barevnou pohovku, na které si můžete odpočinout, nebo kterou můžete využít také jako odkládací prostor, když už se se svým nepořádkem nevejdete na stůl.

Pohoda, skoro jako ve vlastní pracovně. Problém však může spočívat v přizpůsobení světelným podmínkám. Majitel části bez okna může trpět deficitem denního světla. Toto řešení je proto ideální pouze v případě, kdy je v místnosti vyhrazené pro pracovnu větší počet oken, tedy minimálně dvě. Ta by měla být umístěna buď na jedné stěně (ne však těsně u sebe), abychom mohli prostor rozdělit knihovnou nebo třeba příčkou, nebo v tom lepším případě najdeme okna rozložená na více stěnách. 

Rozdělit prostor lze i jinak
Pokud byste velkou knihovnu použili pouze k rozdělení prostoru, možná bude lepší, poohlédnout se po nějakém jiném dělítku. Jednou z možností je tenká dělicí příčka, na kterou můžete přichytit nástěnku, kam si budete připínat lístečky s důležitými poznámkami a vzkazy. Opatrně sem můžete namontovat také polici z lehčího materiálu, abyste nenarušili statiku tenkostěnné příčky, kterou lze také využít jako odkládací plochu. 

Při zařizování dbejte na to, aby Vaše sdílená pracovna působila příjemným estetickým dojmem. Dobře vypadá, když jsou obě části zařízeny stejným nábytkem. Že by to chtělo ještě trochu inspirace na závěr? Tady je. Přestavte si pracovnu laděnou do neutrální bílo-béžové kombinace, oživenou dvěma palmičkami – v každé části jedna. 
Přejeme Vám mnoho trpělivosti ve sdílené pracovně! 

Úklid sdílených kanceláří

U sdílených kanceláří a pracoven je více než u těch klasických nutné zajistit jejich pravidelný úklid. Nejenže se u jednoho stolu střídají třeba tři pracovníci, ale také společné prostory (kuchyňka, toalety, ...) jsou využívány mnohem častěji. Vyplatí se proto poptat firmu, která se specializuje přímo na úklid kanceláří a dokáže Vám tak nabídnout komplexní služby. Určitě se nevyplatí spoléhat na to, že si pracovníci po sobě budou uklízet sami.

Foto: Samphoto

Navštivte také ...
Fotogalerie
Doporučujeme
Nejčtenější
Diskuze